Fiskus sprawdza kilka elementów deklaracji PIT. Niektóre są sprawdzane rutynowo, a niektóre, takie jak dokumenty potwierdzające prawo do ulg tylko u niektórych podatników.
Terminowość złożenia deklaracji
Osoby, które w systemie informatycznym urzędu skarbowego są oznaczone jako osoby, które nie złożyły deklaracji, zostaną wezwane do złożenia wyjaśnień. Dlatego, na wypadek błędów w systemie lub bałaganu w urzędzie należy trzymać przez 5 lat dokument potwierdzający złożenie PITu. Może to być Urzędowe Poświadczenie Odbioru, jeśli PIT złożyliśmy przez Internet, kopia PITu z pieczątką, jeśli był złożony osobiście lub potwierdzenia nadania przesyłki poleconej.
Terminowość wpłaty podatku
Osoby, które nie zapłacą w terminie podatku dostaną wezwanie do zapłaty, wraz z odsetkami i kosztami upomnienia. Od tego momentu mają 7 dni na zapłatę zaległości.
Poprawność rachunków
Urzędnicy sprawdzają rutynowo poprawność wyliczenia podatku, dochodu itp. W wielu przypadkach, jeśli zauważą błąd w obliczeniach czy podczas zaokrąglania odpowiednich kwot, sami poprawiają ten błąd a do podatnika wysyłają kopię poprawionego zeznania oraz informację o zmianie kwoty podatku, nadpłaty albo straty.
Jeżeli urzędnik nie będzie mógł poprawić błędów samodzielnie, podatnik zostanie wezwany do poprawienia zeznania i złożenia wyjaśnień.
Prawo do ulg
Podczas składania zeznania podatkowego nie mamy obowiązku załączania dokumentów, które potwierdzają, że należą się nam dane ulgi. Urzędnicy mają jednak prawo zażądać takich dokumentów, dlatego powinniśmy przechowywać je przez 5 lat od złożenia deklaracji.