Do rozliczenia PIT potrzebujemy chwili wolnego czasu, nasze dane osobowe oraz pewne dokumenty.
Najważniejszym dokumentem, którego potrzebujemy do rozliczenia PITu jest deklaracja PIT-11 otrzymana od pracodawcy. Niektóre osoby otrzymają również PIT-8C służący do rozliczenia dochodów giełdowych i z tzw. innych źródeł. Emeryci i renciści otrzymają deklarację PIT-40A lub PIT-11A.
W deklaracjach tych znajdują się kwoty uzyskanego przez nas przychodu, kwoty zaliczek pobranych przez płatnika oraz pobrane składki na ubezpieczenia. Musimy przepisać te kwoty do odpowiedniego w naszym przypadku PITu (zwykle PIT-37).
Przeczytaj, co zrobić jeśli pracodawca nie dostarczył PIT.
Dodatkowe dokumenty potrzebują osoby, które chcą skorzystać z ulg:
- ulga za dojazd do pracy – imienne bilety okresowe
- ulga za internet – potwierdzenie wpłaty oraz faktura
- odliczenie darowizn – dokumenty z informacją komu i co podarowaliśmy, w przypadku krwiodawców informacja o ilości pobranej krwi i osocza
- ulga za leki – faktura oraz zaświadczenie lekarskie o konieczności stosowania tych leków
- odliczenie składek za IKZE – potwierdzenie zapłaty składki
- ulga prorodzinna – numery pesel dzieci lub ich imiona, nazwiska i daty urodzenia
- inne – do skorzystania z każdej ulgi, również niewymionej tutaj konieczne są dokumenty potwierdzające nasze prawo do niej. Dowiedz się więcej w artykule dokumenty do ulg podatkowych.
Jeżeli chcemy skorzystać z możliwości wysłania PITu przez Internet potrzebujemy też kwoty przychodu wykazanej w deklaracji złożonej rok wcześniej.