Wypełnienie obowiązku podatkowego
Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) to oficjalne potwierdzenie wywiązania się przez podatnika z obowiązku wysłania rocznego zeznania podatkowego PIT.
W przypadku rozliczenia przez Internet UPO stanowi najważniejsze – z punktu widzenia podatnika – potwierdzenie spełnienia przez zeznanie warunków formalnych. Otrzymanie numeru UPO oznacza, że dany druk PIT znalazł się w urzędzie skarbowym w terminie, w którym numer został przesłany podatnikowi.
Należy pamiętać, iż UPO otrzymują jedynie druki o statusie 200. Status ten potwierdza pozytywną weryfikację druku podatkowego. Inne statusy oznaczają odrzucenie zeznania.
Procedura zakłada następującą kolejność:
- wysłanie deklaracji podatkowej,
- nadanie numeru referencyjnego,
- weryfikacja pod względem formalnym,
- nadanie statusu 200 (inne statusy świadczą o odrzuceniu formularza),
- nadanie UPO.
Czas oczekiwania na UPO jest zazwyczaj stosunkowo krótki i wynosi kilka – kilkadziesiąt minut. Przedłużenie oczekiwania do nawet kilkunastu godzin ma miejsce często w bliskim okresie przed ostatecznymi terminami rozliczeniowymi. Dlatego zachęcamy do składania zeznań podatkowych wcześniej niż w ostatnim tygodniu kwietnia.
Podatnik powinien zachować UPO przez pięć lat, począwszy od końca 2015 r. (dla rozliczeń PIT za 2014 r.). UPO można przechowywać jako plik na komputerze lub wydrukować.
Jeśli zeznanie zostało wysłane przez Internet pod sam koniec wyznaczonego terminu, to UPO najprawdopodobniej zostanie nadane już po terminie. W takiej sytuacji najlepiej jest wystąpić do urzędu skarbowego z tzw. czynnym żalem, co powinno ochronić podatnika przed ewentualnymi konsekwencjami karno-skarbowymi przekroczenia daty granicznej.
Przykładowe UPO (usunięte zostały dane umożliwiające identyfikację podatnika)